Görsel Tasarım

Bu yazıda, görsel tasarımın etkinliğinin nasıl arttırılabileceğine dair ipuçları verilmiştir.

Genel İlkeler

  • Sanat, çizgi, şekil, desen ve renk bileşenlerinden oluşur.
  • Çizgiler düz, eğik, noktalı veya kesik kesik olabilirler ve ilgi çekme/yönlendirme amaçlı kullanılırlar.
  • Şekil iki boyutlu bir biçimdir.
  • Desen üç boyutludur, kaba, ince, düz vb. olabilir.
  • Renk, dikkat çekme ve iletişim özelliklerini önemli ölçüde güçlendirir.

Çizgi

  • Çizgi dikkati bir yol boyunca sürükleyen veya bir noktaya çeken tek boyutlu bir yapıdır.
  • Çizgiler işlem, yön ve hareket gösterir.
  • Çizgiler ayrıca şekilleri ayırma ve birleştirme işlerini yapar ve üzerine kurgu yapılabilecek temel yapı taşlarıdır.
  • Yatay çizgiler durgunluk hissi verir.
  • Dikey çizgiler güç gösterir, yukarı bakma hissi verir.
  • Köşegen çizgiler kuvvetli biçimde hareket ve dinamizm hissi verir.
  • Çapraz köşegenler karışıklık hissi verir.
  • Eğik çizgilerde hareket hissi verir.

Şekil

  • Kendine bağlanan bir çizgi bir şekil oluşturur.
  • Şekiller iki boyutludur ve bir nesnenin dış çizgilerini gösterebilir.
  • Şekiller anlamlı bir bütün oluşturmak için bir araya gelebilir.

Desen

  • Pek çok görünüm, çizgi ve şekiller dâhil iki boyutludur.
  • Desen kullanılarak üçüncü bir boyut eklenebilir.
  • Desen üç boyutlu cisim ve materyallerin bir özelliğidir.
  • Dokunma hissini uyararak konuyla ilgili daha yalın bir fikir verir.
  • Desen önem fikri vermek, ayırmak veya bütünleştirmek amaçlı kullanılabilir.

Renk

  • Uygun renk seçimleri sadece görsel tasarımlarınızı geliştirmez, ayrıca ayrı bir hava ve önem kazandırır.
  • Renk dikkat uyarır ve görsel etki yapar.
  • Renk kullanımının başka etkileri ise:
    • Gerçek renkler seçerek görüntünün gerçekliğini arttırmak,
    • Eşitlik ve farklılıkları vurgulamak,
    • Önemli ve ayrıntı bilgilere işaret etmek,
    • İstenilen duygusal etkiyi yaratmak.
  • Sanatçılar, uzun çalışmalar ve tecrübeler sonucunda mavi, yeşil, eflatun renkleri ?soğuk renkler?, kırımızı turuncu renkleri de ?sıcak renkler ? olarak değerlendirmişlerdir. Bu algılamanın altında renklerin insan gözünde odaklanmasına dayalı psikolojik sebepler yatmaktadır.
  • Sıcak renkler izleyiciye yakınlaşır görünürken soğuk renkler uzaklaşıyor görünür.
  • Bu durumdan önemli ipuçlarını kırımızı veya turuncu yaparak izleyiciye yaklaşıyor etkisi verip faydalanabilirsiniz.
  • Renkler, okunurluğu doğrudan etkiler.
  • Renk seçimi çok kişisel bir olgudur. Kendi renk kombinasyonlarınızı kendiniz yaratmalısınız. Önemli noktaları vurgulamak, bir his uyandırmak veya görsel ilgi yaratmak için zıtlıklar kullanabilirsiniz.
  • İpucu: Sarı üstüne siyah; beyaz üstüne siyah, yeşil, kırmızı veya mavi; mavi üstüne beyaz; siyah üstüne sarı uygun seçimlerdir.

Bütünlük

  • Bütünlük bir görünümü oluşturan bileşenlerin birbiriyle ilişkisidir. Sadece yazılı içeriği değil görsel sunumu da ilgilendirir.
  • Bütünlük konuları, renkleri, şekilleri ve çizgi tipi ve yönünü ilişkili ve tekrar ederek sağlanabilir.
  • Sıkça yapılan hatalardan biri, bir alana çok fazla şey sığdırmaya çalışmaktır.
  • Anlatmak istediğinizi anlatmaya yaramayan, her türlü bilgiyi elimine edin.

Denge

  • Bir sunum ekranındaki bileşenler dikey ve yatay eksen dikkate alınarak eşit ağırlıkta dağıtılırsa, izleyicide denge ve eşitlik hissi uyandırır.
  • Tasarım her iki alanda da tekrarlandığında, denge simetrik olacaktır. Ancak, birçok durumda gözün bilgiyi anında yakalayabilmesi için asimetrik tasarımlar kullanabilirsiniz.

Sıralama

  • Akışın görsel ve yazılı elemanları, izleyicinin dikkatini önemli ayrıntı ve kuramlara yönlendirecek şekilde sıralanmalıdır. Çizgi, alan ve biçim ayarlama, dikkat etmeniz gereken en önemli bileşenlerdir.
  • Tanıdık geometrik şekiller ( dikdörtgen, oval, üçgen) izleyicilerin çoğunun aşina olduğu cisimler olduğu için, üzerine çalışılabilecek en iyi şablonları temsil eder.
  • Alfabedeki C, O, S, Z, L, T ve U harflerini oluşturan dizilimler aynı etkiyi gösterir. Bu harfler, sunumun altında yatan fikri sembolize etmek için kullanılır.

Etkileşim

  • Bazı görsel materyaller kullanıcıya etkileşim imkânı sunar. Örneğin doğru cevabı içeren cevap kartları, öğrenciyi ilgili alana sürükleyebilir.

Eğitsel Amaçlı Bilgi

Genel

  • Görsel objeleri fikirlere örnek sağlamak için mümkün lduğunca çok kullanın.
  • Her bir görsel objede tek bir kavram sunun. Karmaşık görsel objeleri basitleştirin veya adım adım tekrar oluşturun.
  • Her görsel obje için metni minimum seviyeye indirin. En fazla 6 satır ve her bir satır için de en fazla 6 kelime kullanın.

Grafik/Resim Objeleri:

  • Bu objeler ne çok soyut ne de çok gerçekçi olmalıdır.
  • Aşina olunmayan objelerin büyüklüğünü göstermek için bir ölçek kullanın.
  • Rahatsız edici arka alan (zemin) kullanmayın. Eğer derinlik hissi yaratmak önemli ise, ön zeminde başka bir obje kullanarak bunu sağlayın. Görsel objeyi ikiye bölecek yatay çizgiler kullanmaktan kaçının.
  • Bilgiyi sunmak için grafikleri kullanın.
  • Kalın ve düzgün yazı tipini tercih edin.

Metin Objeleri:

  • Aynı görüntüde farklı yazı tipleri kullanmayın.
  • Bir noktaya dikkat çekme için, yan, kalın, renkli ve altı çizili yazı tipini tercih edin.
  • Sadece gerektiğinde büyük harf kullanın.
  • Başlığı görüntünün ortasına yerleştirin.
  • Anahtar kelimeler içeren kısa, öz, anlamlı ve tanımlayıcı başlıklar kullanın.
  • Satırlar arasındaki boşluk, kelime yüksekliğinin 1/2`si kadar olmalıdır.

Renk

  • Önemli objelere dikkat çekmek için bu objelere en parlak ve açık renkleri kullanın.
  • Metinlerde ve resimlerde zemin rengine zıt bir renk kullanın.
  • Birden çok görsel objede tutarlı zemin rengi kullanın (hepsinde aynı renk olsun).
  • Bir görsel objedeki renk miktarını sınırlayın.

Yapı

  • Görsellik mümkün olan en basit şekilde olsun; aşırı detaylardan kaçının.
  • Sayfa görüntüsünün dengeli olduğundan emin olun.
  • Tepegöz asetatları ve slâytlar için yatay format kullanın.
  • Görsel objeler okunabilir olsun; eğer kullanıcı okuyamıyorsa, o malzemeyi kullanmayın.
  • Düzgün bir yapı kullanın ( dengeli, sıralı ve sola yanaşık).

Bilgisayar Ekranının Tasarlanması

Başlıklar

  • Kısa, özlü ve anlamlı başlıklar kullanın.
  • Başlıkları ekranın en üst kısmında ortaya veya sol tarafa yerleştirin.
  • Kelimeleri tam heceleri ile yazınız; kısaltma kullanmayın.
  • Başlıkta görünen ekranın amacını veya içeriğini tanımlayın.
  • Başlığı kalın harflerle yazın. Başlığı üç satır ile sınırlayınız. Başlıkla metin arasında en az bir boşluk bırakın.

Yönlendirmeler

  • Kısa cümleler kullanın (yedi kelimeden fazla olmasın).
  • Adım-adım yönlendirme verin.
  • Ciddi uyarılar dışındaki yönlendirmeleri olumlu cümlelerle verin.
  • Yönlendirmeleri kullanıcıya, izleyiciye seslenerek verin.
  • Yönlendirmelerde anlaşılır kelimeler kullanın. Zorunlu değilse teknik terimler ve kısaltmalar kullanmayın.
  • Basit ve anlaşılır cümleler yazın.
  • Okunurluğu artırmak için hem büyük hem de küçük harfleri kullanın.
  • Ekranın ilerlemesini kullanıcı kontrolüne bırakın (ekranın otomatik olarak ilerlememesi gibi).
  • Paragraflar arasında çift boşluk bırakın.
  • Her cümlenin sonuna nokta koyun.

Metin

  • Mümkün olduğu kadar, her ekranda sadece bir paragraf kullanmaya çalışın.
  • Metinleri sola dayalı yazın.
  • Uzun cümleleri doğal anlamını yitirmeyecek şekilde küçük cümlelere bölün ( özellikle zayıf okuyucular için).
  • Satır sonunda bölünmüş kelimeler kullanmamaya çalışın.

Öne Çıkartma

  • Öne çıkartma teknikleri; dikkatleri kelimelere, metinlere ve grafiklere çekerler ve renkli, büyük, altı çizili, kutu içine alınmış, kesme işaretli yanıp sönen veya parlak ( belki de en dikkat çeken türdür), ters renkte ve farklı fare göstergesi olan nesneleri ifade ederler.
  • Yan yazı türünü mümkün olduğunca okunurluğu azaltmadan kullanın.
  • Yanıp sönme veya parlak nesneleri sadece çok önemli mesajları vermek için kullanın. Kullanıcının dikkatini çektikten sonra tekrar normal veya alternatif öne çıkartma tekniklerini kullanın.
  • Aynı ekranda farklı iki yerde yanıp sönen veya parlak nesneleri kullanmaktan kaçının.
  • Pembe veya bordo gibi ?sıcak? renkleri kullanmaktan kaçının.
  • Kullanıcının aksiyonuna ihtiyaç duyulduğunu göstermek için mümkün olan yerlerde ses kullanın.
  • Öne çıkartma tekniklerini kısıtlı kullanınız. Aksi takdirde, içeriğin önemini yitirmesine neden olabilirsin.

Grafikler

  • Aşırı detay ve gerçekçilikten kaçının.
  • Karmaşık grafikleri küçük parçalara bölün.
  • Grafikleri ilişkili metinle beraber sunun.
  • Önemli noktalara dikkat çekmek için farklı renkler kullanın.
  • Tek bir ekranda kullandığınız renk sayısını sınırlandırın.
  • Etkili renk kombinasyonları kullanınız. Kırmızı ve yeşil, mavi ve sarı, yeşil ve mavi, kırımızı ve mavi renk kombinasyonlarından kaçının.